Tervishoiuameti põhimäärus
Vastu võetud sotsiaalministri 6. septembri 2001. a määrusega nr 96 “Tervishoiuameti põhimäärus” (RTL 2001, 108, 1509), jõustunud 01.01.2002.
Muudetud järgmiste määrustega: (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
10.02.2003/20 (RTL 2003, 26, 392) 28.02.2003
15.07.2003/100 (RTL 2003, 88, 1301) 28.07.2003
21.07.2004/91 (RTL 2004, 102, 1654) 01.08.2004
17.01.2006/10 (RTL 2006, 9, 172) 28.01.2006
Määrus kehtestatakse “Vabariigi Valitsuse seaduse” § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Tervishoiuamet (edaspidi amet ) on Sotsiaalministeeriumi valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on talle pandud ülesannete ulatuses juhtimisfunktsioon ja mis teostab riiklikku järelevalvet ning kohaldab riiklikku sundi «Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse» (RT I 2001, 50, 284) ja teiste seaduste alusel, ulatuses ja korras.
§ 2. Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§ 3. Ameti ingliskeelne nimetus on Health Care Board.
§ 4. Ametil on väikese riigivapi kujutisega ja oma nimega pitsat ning oma eelarve ja pangakonto. Ameti kulud kaetakse riigieelarvest.
§ 5. Amet on aruandekohustuslik sotsiaalministri ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ning teostab seadusega ettenähtud korras teenistuslikku järelevalvet.
§ 6. Amet asub Tallinnas. Postiaadress on Gonsiori 29, 15157 Tallinn.
2. peatükk
TEGEVUSVALDKOND JA ÜLESANDED
§ 7. Ameti tegevusvaldkonnad on: tervishoiutöötajate registreerimine; tegevuslubade väljastamine; riikliku järelevalve teostamine ning riikliku sunni kohaldamine “Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse“ ja teiste seadustega ettenähtud alustel, ulatuses ja korras; kiirabi tegevuse ja hädaolukorraks valmisoleku korraldamine oma pädevuse piires; töötervishoid “Töötervishoiu ja tööohutuse seadusega“ (RT I 1999, 60, 616; 2000, 55, 362; 2001, 17, 78; 2002, 47, 297; 63, 387; 2003, 20, 120; 2004, 54, 389) ettenähtud ulatuses ja korras; ettepanekute tegemine oma tegevusvaldkonna arendamiseks ja õiguslikuks reguleerimiseks.
[RTL 2004, 102, 1654 – jõust 01.08.2004]
§ 8. Amet oma ülesannete täitmiseks tervishoiutöötajate registreerimise valdkonnas:
1) registreerib isiku seaduses ettenähtud alustel ja korras tervishoiutöötajana;
2) väljastab tervishoiutöötajale registreerimistõendi;
3) tunnistab registreerimistõendi kehtetuks seaduses ettenähtud alustel ja korras;
4) peab tervishoiutöötajate registrit;
5) korraldab tervishoiutöötajate pädevusnõukogu tööd.
[RTL 2003, 88, 1301 – jõust. 28.07.2003]
§ 9. Amet oma ülesannete täitmiseks tegevuslubade andmise ja kehtetuks tunnistamise valdkonnas:
1) annab tervishoiuteenust osutavale isikule tegevusloa seaduses ettenähtud alustel ja korras;
2) tunnistab tegevusloa kehtetuks seaduses ettenähtud alustel, korras ja tingimustel;
3) peab tegevuslubade registrit.
§ 10. Amet oma ülesannete täitmiseks järelevalve valdkonnas:
1) teostab järelevalvet tervishoiuteenuste osutajatele sätestatud nõuete täitmise üle;
2) teostab järelevalvet perearstide, kiirabi osutajate, eriarstiabi osutajate ja iseseisvalt õendusabi osutajate tegevuse üle;
3) korraldab arstiabi kvaliteedi ekspertkomisjoni tööd.
§ 11. Amet oma ülesannete täitmiseks kiirabi töö korraldamise valdkonnas:
1) korraldab sotsiaalministri kehtestatud korras avaliku konkursi riigieelarvest rahastatavate kiirabi osutajate valimiseks;
2) kinnitab riigieelarvest rahastatavate kiirabibrigaadide teeninduspiirkondade arvu ja paiknemise ning kiirabibrigaadide jaotuse teeninduspiirkondade kaupa;
3) sõlmib kiirabi osutamise lepingud kiirabibrigaadide pidajatega sotsiaalministri kehtestatud tingimustel ja korras;
4) korraldab kiirabibrigaadide ajutist asendamist.
§ 12. Amet oma ülesannete täitmiseks hädaolukorraks valmisoleku valdkonnas:
1) korraldab oma pädevuse piires hädaolukorraks valmisolekut;
2) korraldab tervishoiuteenuste osutajatele koostöös Kaitse- ja Siseministeeriumiga hädaolukordade lahendamiseks vajalikku väljaõpet.
§ 121. Amet oma ülesannete täitmiseks töötervishoiu valdkonnas:
1) osaleb töötervishoiuprogrammide väljatöötamises ja korraldab nende elluviimist;
2) analüüsib andmeid töötajate kutsehaigestumise ja tööst põhjustatud haigestumise kohta;
3) korraldab töötervishoiuspetsialistide täienduskoolitust;
4) registreerib töötervishoiuteenuse osutajaid.
[RTL 2004, 102, 1654 – jõust 01.08.2004]
§ 13. Amet oma ülesannete täitmiseks muudes valdkondades:
1) osaleb õigusaktide eelnõude väljatöötamises;
2) annab arvamusi ameti tegevusvaldkonda reguleerivate õigusaktide eelnõude kohta;
3) osaleb ameti tegevusvaldkonda reguleerivate õigusaktide Euroopa Liidu õigusaktidega harmoniseerimises;
4) vaatab läbi ja lahendab patsientide ja muude isikute avaldusi ja taotlusi;
5) korraldab ameti töötajate, sealhulgas tööettevõtu lepingu alusel töötavate ekspertide tööalast koolitust;
6) suhtleb ja teeb koostööd välisriikide asutuste ning rahvusvaheliste organisatsioonidega;
7) valdab, kasutab ja käsutab õigusaktidega ettenähtud tingimustel ja korras ameti valduses olevat riigivara;
8) täidab muid talle seadusega või seaduse alusel kehtestatud õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
AMETI ÕIGUSED
§ 14. Ametil on oma ülesannete täitmiseks õigus:
1) kontrollida tervishoiutöötajana registreerimist taotlevate isikute kvalifikatsiooni tõendavate dokumentide ehtsust;
2) võrrelda tervishoiutöötajana registreerimist taotleva välisriigis kvalifikatsiooni omandanud isiku kvalifikatsiooni Eestis nõutavaga;
3) keelduda isiku registreerimisest tervishoiutöötajana seaduses ettenähtud alustel ja korras;
4) kontrollida tegevusloa taotleja esitatud andmeid;
5) keelduda seaduses ettenähtud alustel ja korras tegevusloa andmisest;
6) tunnistada seaduses ettenähtud aluste esinemisel tegevusluba osaliselt või täielikult kehtetuks;
7) siseneda kontrollitava isiku tegevuskohta ja kontrollida tervishoiuteenuse osutamise tingimusi ja nõuetele vastavust;
8) tutvuda tervishoiuteenuste osutamist tõendavate dokumentidega;
9) saada kontrollitava isiku juhtorganitelt ja tervishoiutöötajatelt seletusi;
10) teha kontrollitavale isikule ettepanekuid tegevuse parandamiseks ning ettekirjutusi puuduste kõrvaldamiseks;
11) kaasata lepingute alusel oma töösse konsultante ja eksperte;
12) kirjastada trükiseid ja kasutada teisi teabevahendeid ameti tegevusvaldkonda puutuva teabe avaldamiseks.
4. peatükk
STRUKTUUR JA JUHTIMINE
§ 15. Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsleri ettepanekul sotsiaalminister.
§ 16. Ameti struktuuri, teenistujate koosseisu ja eelarve kinnitab sotsiaalminister.
§ 17. Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd, otsustab ja korraldab ameti pädevusse kuuluvate ülesannete täitmist;
2) vastutab ameti tegevust reguleerivate õigusaktide täpse, otstarbeka täitmise eest ja annab aru sotsiaalministrile;
3) teostab teenistuslikku järelevalvet sotsiaalministri määratud ulatuses ja korras;
4) nimetab ametisse ja vabastab ametist ameti koosseisu kuuluvad ametnikud;
5) sõlmib ameti nimel lepinguid;
6) kinnitab struktuuriüksuste põhimäärused;
7) kinnitab ameti töö sisekorraeeskirjad, asjaajamiskorra ja raamatupidamise sise-eeskirjad, ametnike ametijuhendid ja palgaastmed ning otsustab lisatasude maksmise kooskõlas kehtivate õigusaktidega ja ameti eelarvega;
8) esitab sotsiaalministrile ettepanekud ameti kulude ja tulude eelarve kohta, ameti struktuuri ja koosseisude kohta ning kontrollib eelarve täpset ja otstarbekat täitmist;
9) käsutab ametile eraldatud vara ja vahendeid kooskõlas õigusaktidega;
10) moodustab ameti tegevusvaldkonnas üleskerkinud küsimuste lahendamiseks komisjone ja töörühmi;
11) esitab sotsiaalministrile ettepanekuid ameti tegevusvaldkonna korraldamiseks;
12) annab seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse, sotsiaalministri määruse või käskkirja alusel teenistusalastes küsimustes käskkirju;
13) pärib aru ameti teenistujatelt, määrab neile ergutusi ja distsiplinaarkaristusi seaduses kehtestatud juhtudel ja korras;
14) täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse ja korraldusega ning sotsiaalministri määruse ja käskkirjaga.
§ 18. Peadirektori äraolekul asendab teda vastavalt peadirektori määramisele üks osakonnajuhatajatest.
§ 19. [kehtetu]
[RTL 2003, 26, 392 – jõust. 28.02.2003]
§ 20. Ameti struktuuriüksusteks on osakonnad ja bürood, mille täpsemad ülesanded ja pädevus määratakse peadirektori kinnitatava osakonna põhimäärusega.
§ 21. Ameti osakonnad ja nende põhiülesanded on:
1) registrite ja tegevuslubade osakond – tervishoiutöötajate ja tegevuslubade registrite pidamine ning analüüs; registreerimismenetluse teostamine; registreerimistõendite ja tegevuslubade väljastamine;
2) järelevalveosakond – järelevalve teostamine tervishoiuteenust osutavale isikule tegevusloa andmiseks nõutavate tingimuste olemasolu ja tegevusloas märgitud tingimustele vastavuse suhtes; patsiendi rahulolu uuringud, seadustes ettenähtud juhtudel ja korras juriidiliste ja füüsiliste isikute vastutusele võtmine;
3) erakorralise meditsiini osakond – oma pädevuse piires kiirabiteenuse osutamise ja hädaolukorraks valmisoleku korraldamine;
4) [kehtetu]
[RTL 2003, 88, 1301 – jõust. 28.07.2003]
5) [kehtetu]
[RTL 2006, 9, 172 - jõust. 28.02.2003]
6) [kehtetu]
[RTL 2003, 26, 392 – jõust. 28.02.2003]
7) juriidiline osakond – ameti ja tema struktuuriüksuste õigusalane nõustamine; ameti töövaldkonda reguleerivate õigusaktide väljatöötamine , lepingu projektide ja õigusaktide eelnõude koostamine; ameti seisukoha kujundamine õigusvaidlusi tekitavates küsimustes ja esindamine kohtuvaidlustes;
[RTL 2003, 26, 392 – jõust. 28.02.2003]
8) töötervishoiu osakond - “Töötervishoiu ja tööohutuse seadusest“ tulenevate ülesannete täitmine.
[RTL 2004, 102, 1654 – jõust 01.08.2004]
§ 22. Ameti osakonda juhib osakonnajuhataja, kes vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest. Osakonnajuhataja täpsemad teenistusülesanded määratakse kindlaks peadirektori kinnitatud osakonna põhimääruses.
§ 23. Osakonnajuhataja ajutisel äraolekul asendab teda büroojuhataja või peadirektori määratud ametnik.
6. peatükk
LÕPPSÄTTED
§ 24. Ameti ümberkorraldamine või tegevuse lõpetamine toimub seadusega sätestatud korras.
§ 25. Põhimäärus jõustub 1. jaanuaril 2002.